Mistä hyvä bisnesidea? Tässä 5 vinkkiä päästä ideoinnissa alkuun
Mistä keksiä hyvä bisnesidea?
Vaikka joskus saattaa tuntua, että kaikki on jo keksitty, niin se ei taida koskaan olla totta.
Aina löytyy jokin parempi, tehokkaampi, hienompi, kauniimpi tai muuten vain erilainen tapa tehdä jokin asia. Ja jatkuvasti syntyy uusia tarpeita, uusia aloja.
Mutta. Sen idean keksiminen, joka sopii juuri omalle luonteelle ja omille taidoille voi usein kestää kauankin. Ja se ideointivaihekin on ”työtä”, jota kannattaa ihan järjestelmällisesti alkaa tekemään. Kirjoittele ja piirtele vihkoon tai tekstitiedostoon ideoita aina sitä mukaa kun niitä päähän ilmestyy.
Tässä viisi vinkkiä löytää juuri itselleen sopiva bisnesidea:
1. Kopioi fiksusti (etsi joku idea, joka on jo toteutettu ja sitten tee siitä parempi versio)
Jos jollain alalla on jo yksi toimija, on se aika vahva signaali siitä, että kyseisen alan tuotteilla tai palveluilla saattaa olla kysyntää.
Eli ei missään nimessä kannata lannistua, jos joku on jo toteuttanut jonkun idean. Päinvastoin. Voit miettiä mitä voit tehdä paremmin kuin he tekevät. Ja sitten perustaa yrityksen, joka on heidän kilpailija.
Tai sitten katso miten joku yrittäjä tekee asian jollain toisella alalla ja sitten ”kopioi” se omalle alallesi.
Katso vaikka miten PT Vatanen pyörittää Suomen kuntosaliskeneä. Eli hänellä on siinä ”pyramidinsa” päällä hänen oma henkilöbrändi. Ja sen alla on kuntosaliketju, lisäravinnebrändi, nettivalmennus ja mitä kaikkea onkaan.
Hän rakentaa omaa henkilöbrändiä ostamalla hienoja autoja, taloja, tavaraa ja elää värikästä elämää, jota some-kansa rakastaa katsoa. Ja kun hänen näkyvyys lisääntyy, tarkoittaa se lisääntynyttä myyntiä hänen yrityksilleen.
Pointti on siis se, että tee havaintoja miltä tahansa alalta ja sitten sovella näitä oppeja sille omalle alallesi – siihen sinun bisnesideaasi. Jos vaikka joku kylpyhuoneremonttifirmaa perustava ihminen miettii miten firman markkinoinnissa pääsisi alkuun, voi hän ”kopioida” mitä joku parturikampaaja tai joogaohjaaja tekee. Tai mitä joku amerikkalainen remppafirma tekee YouTubessa.
Ulkomailta saattaa myös saada vinkkejä uusista bisnesideoista. Suomeen edelleen tulee moni asia hieman jäljessä eli se mikä toimii etenkin muissa länsimaissa (tai pohjoismaissa), yleensä toiminee täälläkin.
2. Mieti mitä palveluksia voit tehdä boomereille (heillä on rahaa)
Suomen (ja monen muun länsimaan) väestön rakenne on sellainen, että meillä on paljon vanhoja ihmisiä (joilla on pankkitilit täynnä rahaa) ja vähän nuoria ihmisiä.
Mieti yksinkertaisia ja helppoja bisnesideoita, jossa vanhemmat ihmiset olisivat asiakkaitasi.
Mitä voit tarjota heille ja missä asioissa he tarvitsevat apua? Boomerien palvelemisessa on potentiaalia vaikka nuorelle sivubisnekseksi tai ihan oikeaan yritystoimintaan.
Muutamia ideoita:
- Kesämökkien ylläpitoa ja huoltokäyntejä
- Airbnb- tai vuokra-asuntojen huoltaja/juoksevien asioiden hoitaja
- Siivous
- Lemmikkien hoito
- ”Digitalkkari” voi laittaa tietokoneet ja muut tekniset laitteet kuntoon
- Lumitöiden tekeminen / ruohonleikkuu / puutarhanhoito (lähes varma ”bisnesidea” nuorelle: mene häpeilemättömästi omakotitalojen ovelta ovelle ja kysy tarvitseeko tehdä lumitöitä tms.)
- Terveysalan palvelut ja tuotteet
3. Digitaaliset vs. fyysiset bisnekset (hyvä muistaa nyt kun vihreä siirtymä etenee)
2010-luvulla ”kaikki” halusi perustaa startup-yrityksen, joka teki älypuhelinsovelluksia. 2020-luvulla trendinä on olleet pienet, ehkäpä yhden ihmisen yritykset, jotka tekee digitaalisia tuotteita tai palveluita, esim:
- verkkokurssien myynti
- videoiden editointi
- some-markkinointi
- affiliate-markkinointi
- mainostuloilla ansaitseminen
Jos osaat tuottaa sisältöä nettiin, esim. kuvat, videot, tekstit – jotain jolle on kysyntää tai josta ihmiset saa viihdettä, niin silloin on mahdollista myydä digitaalisia tuotteita. Tällaisissa mikroyrityksissä on usein hyvin pienet juoksevat kulut ja niitä voi yrittää pienellä taloudellisella alkupanoksella.
Tällaiset pienet, ehkä vain yhden hengen miniyritykset, joilla on pieni ”hiilijalanjälki” ovat tulevaisuutta. Ollaan menossa kohti neljättä teollista vallankumousta ja ehkä jopa sellaista ”CO2-taloutta”, jossa me tullaan yhä tietoisemmaksi energiankulutuksestamme.
Mutta jos olet enemmänkin vanhan koulukunnan fyysisten bisnesten ystävä, on niissäkin mahdollisuutensa.
Eli samaan aikaan, kun moni haluaa perustaa digitaalisia bisneksiä, voi olla, että nuoremmat sukupolvet eivät välttämättä innostu yhtä paljoa enää fyysisistä töistä. Eli vaikka remonttifirma, porakaivon putsaus, polkupyöräkorjaamo tms.
Kannattaa siis miettiä näitä trendejä ja sitä mihin suuntaan maailma on menossa.
4. Pelkkä bisnesidea ei riitä vaan vaaditaan kyky aloittaa (älä katso IG:stä Bugatin ja yksityiskoneiden kuvia)
Monen nykyihmisen ongelma on se, että me nähdään jossain IG:ssä sitä kiiltävää elämää kun joku influensseri ajaa hienolla autolla ja kaikki materia on viimeisen päälle viimeistä mallia.
Inspiraatiota on hyvä olla, ei siinä mitään.
Mutta monen kohdalla se menestyjien näkeminen aiheuttaa heissä lamaannuksen. Kykenemättömyyden aloittaa. Kun IG:stä ja näiltä ruudilta saa helppoja palkintoja, ”dopamiinishotteja”, niin se tekee passiiviseksi. (Lue lisää dopamiiniriippuvuudesta)
Mutta, se vaan on pakko aloittaa jostain. Kun aloittaa tekemään jotain, se yleensä aiheuttaa lisää tekemistä. Mene ja osta vaikka Tori.fi:stä jotain ja sitten myy se taas 5 euroa kalliimmalla. Tai mene ja kysy 100 ihmiseltä kadulla, että ”ostaisitko tällaista ja tällaista palvelua” tai kysy mitä vaan, mihin haluat vastauksen. Kerää dataa.
Yleensä yrittäjät on nopeita päätöksentekijöitä ja sellaisia juosten kusijoita. He vaan menee ja etenee ja tekee. Minun piti opetella tätä taitoa, kun tuppaan jäädä hinkkaamaan yksityiskohtia. Seuraavaa quotea hoen itselleni, jos jään jotain liiaksi viilaamaan: ”done is better than perfect” eli parempi tehty kuin täydellinen.
5. Mieti mitkä ovat juuri sinun vahvuutesi ja heikkoutesi
Uskon vahvasti siihen, että ainoa keino onnistua yrittäjyydessä on tehdä jotain mistä itse tykkää, ja missä on luontaisesti hyvä. Niinhän ne filosofit on sanoneet kautta vuosituhansien, että ”tunne itsesi”. Kuulostaa ympäripyöreältä ja tylsältä neuvolta, mutta totta se on.
Joskus me ei tiedetä missä me ollaan hyviä. Sen takia kannattaisi varsinkin nuorena kokea mahdollisimman paljon. Eri työpaikkoja, eri ihmisiä, matkustelua, itsenäistä opiskelua, tekemistä, sähläämistä. Kaikkea muuta kuin netflixiä, viihdesyömistä, pelien pelaamista ja muita passiviteetteja.
Ja jos tietää myös heikkoutensa, ehkä voi löytää bisneskumppanin, joka täydentää niitä sinun heikkouksia. Tai yksinkertaisesti unohtaa koko jutun, jos omat taidot ei mätchää kyseiseen ideaan.
Pitää kyetä kohtaamaan totuus. Nykyäänhän on kaikenlaisia unelmakauppiaita, jotka kertoo, että ”voit saada ihan mitä haluat!” ja siihen kylkeen myydään jotain 997 euroa maksavaa verkkokurssia.
Nojoo. Pääasia on alkaa tekemään jotain ja keräämään kokemuksia eli ”dataa”. Sieltä ne omat vahvuudet ja heikkoudet alkaa löytymään.
Lopuksi
Hyvän bisnesidean löytyminen vaatii aloittelevalta yrittäjältä usein luovuutta, aloitekykyä sekä oikeaa ajoitusta.
Jos vuonna 2023 perustaisi verkkokaupan, joka myy vaikkapa fidget spinnereitä, niin tuskin menestyisi. Jos sen olisi perustanut juuri ensimmäisten joukossa silloin aikoinaan kun se villitys tuli, olisi voinut tehdä hyvät hillot.
Tai jos perusti ravintolan juuri kun sulkutoimet iskivät päälle 2020, niin vaikea paikkahan se olisi ollut.
Eli ajoitus on usein hyvin tärkeä asia.
Ja sitten se aloitekyky. Se on se juttu mihin on hyvä lopettaa. Joku viisas sanoi, että yrityksen perustaminen on kuin hyppäisi kalliolta alas ja alkaisi matkalla alas rakentamaan siipiä ja opettelemaan lentämään. Siinä sitä oppii parhaiten kun on pakko.